Folkspel ny partner till Rosa Varvet
Med såväl föreningslivet som arbetet med Bröstcancerförbundet i fokus har Rosa Varvet och Folkspel självklara gemensamma nämnare. Nu inleder de två organisationerna ett samarbete inför höstens lopp i Slottsskogen.
– Det ska bli väldigt spännande att gå in i samarbetet med Rosa Varvet som vi verkligen ser som en perfekt partner, säger Carina Olofsson, ansvarig för Folkspels samarbeten med förbund och organisationer.
Den 2 september är det premiär för Rosa Varvet, ett lopp över fem kilometer som Göteborgsvarvet arrangerar tillsammans med Bröstcancerförbundet för att öka medvetenheten kring just bröstcancer. Nu står det klart att ideella Folkspel kliver in som partner till loppet.
– Då vi fick möjligheten att skapa en ännu tydligare koppling till Bröstcancerförbundets viktiga arbete och samtidigt stärka Sverigelottens rosa lott, tyckte vi att det här loppet låg helt i linje med våra värderingar. Dels att inspirera till rörelse, men framför allt i vårt arbete att stödja Bröstcancerförbundet. Det ska bli väldigt spännande att gå in i samarbetet med Rosa Varvet som vi verkligen ser som en perfekt samarbetspartner för Folkspel, säger Carina Olofsson på Folkspel.
Varje timme får en kvinna i Sverige diagnosen bröstcancer och årligen drabbas uppemot 8 000 kvinnor runt om i landet. För att nå en nollvision finansierar Bröstcancerförbundet bland annat forskning och erbjuder stöd och rehabilitering till de drabbade.
Ideella Folkspel har för nionde året i rad tagit fram en rosa Sverigelott där överskottet på försäljningen går till Bröstcancerförbundet. Den kommer att finnas till försäljning under Rosa Varvet, flera kända profiler kommer också att springa Rosa Varvet för Folkspel och organisationen kommer också att synas i målområdet.
– Kombinationen föreningsliv och arbete mot bröstcancer är något som vi har gemensamt med Folkspel och därför känns det här samarbetet så bra. Tillsammans skapar vi förutsättningar för ett minnesvärt evenemang med rörelse, glädje och insamling till Bröstcancerförbundet i fokus, säger Åsa Håkansson, projektledare för Göteborgsvarvet Marathon.
OM FOLKSPEL
Folkspel är en ideell organisation som har 74 riksorganisationer som medlemmar i Sverige. Folkspel erbjuder svenskt föreningsliv möjligheten att sälja lotteriprodukter och på så sätt dra in pengar till sin verksamhet. Sedan starten 1991 har Folkspel genererat 17,5 miljarder kronor till svenskt föreningsliv, bland annat genom att föreningarna sålt Bingolotto och Sverigelotten. Folkspel har 140 anställda och huvudkontoret ligger i Göteborg. Läs mer på Folkspel.se,
2023-05-15